Waarom zou je yogaprops gebruiken?

Er is één hele goede reden waarom de MalvinaYoga studio vol ligt met yoga blokken, bolsters en kussens: je kunt geen yoga doen zonder props! Over 2 minuten, na het lezen van deze blog, ben jij daar ook van overtuigd.

Hier gaan we.

Wat zijn yoga props?

Props zijn ‘hulpmiddelen’ op de yogamat. Je kunt het zo gek maken als je wil, maar de meest voorkomende props zijn blokken, dekentjes en een riem. Een bolster en meditatiekussentje zijn een fijne aanvulling. De overige props op de markt zijn in mijn ogen compleet onnodig. Later meer daarover!

Zelfs als je al jaren yoga doet en je in de meeste houdingen comfortabel voelt, dan nog is het goed om hulpmiddelen vlakbij je mat te hebben. Niet alleen voor die paar andere houdingen die je nog steeds uitdagen, maar ook om de poses die je goed kunt, nog beter te doen, of anders!

Voor beginners helpen props om bepaalde houdingen mogelijk of comfortabeler te maken.

Een paar voorbeelden:

Child’s pose

Voor de meeste mensen is Child’s Pose (kindhouding) ontzettend lekker en ontspannend. De houding stimuleert een geborgen gevoel, verlengt de ruggengraat en helpt spanning in de rug en schouders los te laten.

Maar heb je de houding al eens geprobeerd met een bolster tussen je benen (dus op de restorative manier)? Dit maakt de pose toegankelijker, want ja, voor velen is Child’s Pose eigenlijk lastig. Dat is zuur als een docent goedbedoeld in het begin van de les zegt dat je altijd in Child’s Pose kunt ontspannen als de les te zwaar wordt…

Ik geloof trouwens dat bijna iedereen in de studio mij heel even vervloekt als ik na enkele minuten uitnodig om uit een restorative Child’s Pose te komen 😉

Zoek het verschil!
Zie je hoeveel rechter mijn rug en nek hier is? Hoe mijn schouders meer kunnen hangen en ontspannen….?

Squat pose

Ik zit in een periode dat ik bij elke squat een blok onder mijn billen steek. Eigenlijk kan ik prima in een lage squat zitten zonder blok, maar ik vind de houding veel effectiever (en meer ontspannend) mét blok.

Met een blok kan ik makkelijker mijn rug recht houden in Squat pose, waardoor ik langer in de houding kan blijven en mijn onderrug steeds sterker wordt. Omdat ik het langer kan volhouden, hebben mijn heupen ook meer tijd om te settelen en te openen. En dat is een kwestie van véél geduld en millimeterwerk.

Aan mijn rechtervoet kun je zien dat hij inklapt naar binnen. Mijn kleine teentje komt zelfs van de grond. En ik moet veel moeite doen om mijn rug recht te houden.
Heerlijk! Voetzolen plat op de grond en rechte rug zonder moeite. Ook de muur is een handig hulpmiddel, en altijd beschikbaar!

Half Moon pose

De half moon pose is zo’n staande houding waarvan zelfs een gevorderde yogi er goed aan doet een blok te gebruiken!

Het is een stuk makkelijker om je borst te openen richting het plafond, als je bovenlichaam parallel is met de grond of hoger. Maar onze armen zijn nu eenmaal een stuk korter dan onze benen. Dus als je je vingers per se op de grond wil hebben, komt je hoofd lager dan je heupen en is het zeer moeilijk om andere vingers nog naar het plafond te wijzen.

Als je het probeert, merk je het verschil meteen! Maar doe eerst een paar zonnegroeten ter opwarming en neem meteen die blok erbij als je pijn in je knie of onderrug voelt.

Je kunt zien aan mijn linkerknie dat er (onnodig) veel druk op komt. Zelfde voor mijn onderrug…

Kijk wat een mooie lijnen! Dit is een voorbeeld hoe je aardig bent voor je lijf en het toch het goed laat werken voor je.

Zo kan ik alle 2000 yoga poses overlopen en variaties met props voorstellen… Dus toch maar een blok in handbereik houden de volgende keer dat je op de mat staat? 😉

Trouwens, je hoeft nu echt niet naar de winkel te racen voor blokken en bolsters. Een boek en een dik kussen doen ook wonderen op de mat!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.